Het belang van evenwicht
Heb je ooit al meegemaakt dat je anders zo rustige, integere baas of collega plotseling omslaat in een op hol geslagen tiran met Godzilla-allures? Een beetje zoals Donald Trump die reageert als een stier op een rode lap. Voor je het weet, krijg je een vlaag van ongefundeerde nonsens over je nek en ben je menige malen door het slijk gehaald.
Herkenbaar? Wel, de verklaring daarvoor vind je terug in de paradoxtheorie.
Denk hierbij maar even aan je rol als ouder. Wat hebben je kinderen nodig om op te groeien tot zelfstandige, liefhebbende volwassenen die met vertrouwen in het leven staan? Juist, ze hebben zowel moederlijke liefde en warmte nodig als vaderlijke discipline en structuur. Als één van beide ontbreekt, loopt het al gauw fout.
In communicatie is dat niet anders...
Herkenbaar? Wel, de verklaring daarvoor vind je terug in de paradoxtheorie.
Wat is een paradox?
Volgens Dr. Dan Harrison, de oprichter van Harrison Assessments, is een paradox een combinatie van twee op het eerste zicht tegenstrijdige stellingen, uitspraken of overtuigingen die evenwel beide waar zijn.Denk hierbij maar even aan je rol als ouder. Wat hebben je kinderen nodig om op te groeien tot zelfstandige, liefhebbende volwassenen die met vertrouwen in het leven staan? Juist, ze hebben zowel moederlijke liefde en warmte nodig als vaderlijke discipline en structuur. Als één van beide ontbreekt, loopt het al gauw fout.
In communicatie is dat niet anders...
De communicatieparadox, een voorbeeld van en-en denken
Als we het voorbeeld van discipline en liefde nu doortrekken naar onze manier van communiceren, dan zien we al gauw twee belangrijke communicatievormen opduiken: de meer directe vorm en de meer diplomatische.
Iemand die direct is, communiceert eerder openhartig, to-the-point en rechtdoorzee. Iemand die diplomatisch communiceert, heeft de neiging om wat meer tact aan de dag te leggen.
Beide vormen van communicatie zijn zeer waardevol, op voorwaarde dat je ze beide op het gepaste moment kan gebruiken.
Iemand die direct is, communiceert eerder openhartig, to-the-point en rechtdoorzee. Iemand die diplomatisch communiceert, heeft de neiging om wat meer tact aan de dag te leggen.
Beide vormen van communicatie zijn zeer waardevol, op voorwaarde dat je ze beide op het gepaste moment kan gebruiken.
Wat is evenwichtige communicatie?
In de afbeelding hierboven zie je de communicatieparadox. Deze paradox zegt iets over hoe je omgaat met directheid en tact wanneer je communiceert met anderen.
Vrijmoedigheid
Op de verticale as vind je de eigenschap 'Vrijmoedig'. In dit geval betekent vrijmoedig dat je de neiging hebt om direct, openhartig en to-the-point te communiceren. Dit is wat we noemen een dynamische eigenschap, ze is actiegericht.Diplomatie
Op de horizontale as vind je de eigenschap 'Diplomatisch' wat betekent dat je de neiging hebt om zaken op tactvolle wijze te brengen. Dit is dan weer een zachte eigenschap, m.a.w. een eigenschap die de actie ondersteunt.Evenwichtige veelzijdigheid
Je ziet dat het snijpunt van deze twee eigenschappen - de rode stip die omgeven wordt door een blauwe-grijze zone - in het kwadrant rechts bovenaan ligt. Dat betekent dat je erin slaagt om zowel openhartig als tactvol te communiceren. Dit noemen we evenwichtige veelzijdigheid. Vertoef je in dit kwadrant, dan kan je zo optimaal mogelijk functioneren. Je hebt dan voortdurend de keuze uit verschillende gedragingen:- Vrijmoedigheid: Jij kan, indien nodig, de nodige diplomatie aan de dag leggen;
- Diplomatie: Jij kan er tevens voor kiezen om direct en openhartig te communiceren;
- Openhartige diplomatie: Jij kan ze beide samen gebruiken.
Het voordeel
Het belangrijkste voordeel van deze evenwichtige veelzijdigheid is dat je een bewuste keuze kan maken omtrent je communicatiestijl, al naargelang wat volgens jou het meest gepast is. Je kan je dus in elke situatie makkelijk aanpassen aan je gesprekspartner.De onbedoelde consequenties
Maar wat gebeurt er als er geen evenwicht is tussen vrijmoedigheid en diplomatie?
Omgekeerd is het niet anders.
Het gevolg van botte communicatie
Stel dat je alleen maar in staat bent om direct en openhartig te communiceren. Zonder enige vorm van diplomatie wordt dit al snel als botheid ervaren. De veelal onbedoelde gevolgen spreken voor zich. Er ontstaat een gebrek aan samenwerking met onnodige conflicten tot gevolg. Demotivatie steekt de kop op.Omgekeerd is het niet anders.
Het gevolg van ontwijkende communicatie
Stel dat je alleen in staat bent om tactvol te communiceren. Je slaagt er niet in om op daadkrachtige wijze je punt te maken en je wordt als ontwijkend ervaren. Ook hier zijn de onbedoelde consequenties niet van de poes. Er ontstaat een gebrek aan vertrouwen door de onduidelijke communicatie. Misverstanden steken de kop op waardoor de samenwerking ook in dit geval op de helling komt te staan.De emotionele reactie
Het wordt pas echt plezant als we hier nog een (on)gezonde portie stress aan toevoegen...
Stel je voor... Je communiceert overmatig diplomatisch, ook wanneer je vraagt aan je secretaresse om een ExCo presentatie voor te bereiden met verkoopcijfers van het afgelopen kwartaal. De druk op het werk ligt enorm hoog, maar je wil je secretaresse te vriend houden en pakt het dus liever voorzichtig aan en draait wat rond de pot. Het resultaat is dat er onduidelijkheid ontstaat rond de deadline. De presentatie is niet klaar op het moment dat jij ze nodig hebt.
Frustrerend, nietwaar? Het zal je dan ook niet verrassen dat je op zo'n moment best wel eens pittig uit de hoek kan komen. Jij, die anders zo meegaand bent, slaat ineens om en reageert zeer bot. Wie weet scheld je haar wel de huid vol.
Ben je het met me eens dat zulke emotionele reacties niet bevorderlijk zijn voor de samenwerking? Je lijkt wel op een op hol geslagen tiran met Godzilla-allures. Wil je weten hoe dat eruit ziet? Bekijk dan even dit filmpje.
Stel je voor... Je communiceert overmatig diplomatisch, ook wanneer je vraagt aan je secretaresse om een ExCo presentatie voor te bereiden met verkoopcijfers van het afgelopen kwartaal. De druk op het werk ligt enorm hoog, maar je wil je secretaresse te vriend houden en pakt het dus liever voorzichtig aan en draait wat rond de pot. Het resultaat is dat er onduidelijkheid ontstaat rond de deadline. De presentatie is niet klaar op het moment dat jij ze nodig hebt.
Frustrerend, nietwaar? Het zal je dan ook niet verrassen dat je op zo'n moment best wel eens pittig uit de hoek kan komen. Jij, die anders zo meegaand bent, slaat ineens om en reageert zeer bot. Wie weet scheld je haar wel de huid vol.
Ben je het met me eens dat zulke emotionele reacties niet bevorderlijk zijn voor de samenwerking? Je lijkt wel op een op hol geslagen tiran met Godzilla-allures. Wil je weten hoe dat eruit ziet? Bekijk dan even dit filmpje.
Het kan ook anders!
Gelukkig kan iedereen hiermee aan de slag! De kracht ligt namelijk in het kunnen inzetten van zowel vrijmoedigheid als diplomatie. Maar ook een betere stresshantering kan helpen. Want als je goed met stress kan omgaan, is de kans kleiner dat je emotioneel reageert.
Het begint echter allemaal bij bewustwording. Zodra je weet waar het schoentje wringt, kan je er iets aan veranderen.
Met slimme talent matching zet je de eerste stap in de richting van positieve verandering.
Het begint echter allemaal bij bewustwording. Zodra je weet waar het schoentje wringt, kan je er iets aan veranderen.
Met slimme talent matching zet je de eerste stap in de richting van positieve verandering.